جولولي

اشترك في خدمة الاشعارات لمتابعة آخر الاخبار المحلية و العالمية فور وقوعها.

أول تعليق للميس الحديدي بعد الاعتداء عليها بالضرب أمام الكاتدرائية.. فيديو

الاثنين 12 ديسمبر 2016 | 02:52 مساءً
القاهرة - Gololy
338
أول تعليق للميس الحديدي بعد الاعتداء عليها بالضرب أمام الكاتدرائية.. فيديو

على الرغم من تعرضها للاعتداء بالضرب أثناء تواجدها أمام الكاتدرائية التي وقع بها انفجار صباح الأحد 11 ديسمبر، أصرت الإعلامية المصرية لميس الحديدي على تقديم حلقة برنامجها «هنا العاصمة» مساء الأحد.

لميس قالت: «النهاردة تعرضت أنا شخصيا وزملائي للضرب أمام الكاتدرائية، أنا كنت رايحة أعمل دوري وأعمل شغلي، أنا تعرضت للعنف وللتهديد أيام الإخوان وفي كل مكان، لكن اللي حصل النهاردة بالنسبة لي غير مسبوق».

وأضافت أنها تلقت الكثير من الاتصالات من الأمن وعدد من المسئولين تحذرها من الذهاب إلى هناك لوجود مندسين بين المتظاهرين هناك، لكنها أصرت على الذهاب لأن هذا عملها، واضافت: «محدش غطى المناسبات القبطية السعيدة والحزينة زيي فأنا جزء من هذا المجتمع».

وتابعت: «اللي حصلي النهاردة لن يثنيني وفي أي احداث تانية برضو هنزل طول ما فيا نفس.. واللي اعتدوا علينا ليسوا منا.. دول اللي في كل مكان هتلاقيهم موجودين علشان يستغلوا الموقف.. الألم اللي أنا تعرضت له كان ألم صعب لكن إيه قيمته أمام وجع كبير لـ 27 أسرة فقدت نسائها وأطفالها».

وقالت: «لما هديت ووقفت مع نفسي قولت إيه اللي حصلي.. ولا حاجة.. في ناس تهجموا عليا وضربوني بس في ناس ماتت وفي أطفال ماتت مش هترجع تاني».

وكانت لميس الحديدي قد تعرضت لاعتداء بالضرب فور وصولها موقع الانفجار، بالكنيسة البطرسية الملحقة بالكاتدرائية بالعباسية، حيث قام عدد من المتظاهين بقذف الإعلامية بالحجارة، مما أدى لإصابتها بكدمات طفيفة، ورددوا هتافات لرحيلها، فيما نجح البعض الآخر في إخراجها.

لميس الحديدي
لميس الحديدي
لميس الحديدي