جولولي

اشترك في خدمة الاشعارات لمتابعة آخر الاخبار المحلية و العالمية فور وقوعها.

أيتن عامر: تجربتي مع السمنة يمكن أن تفيد كثير من السيدات

السبت 03 نوفمبر 2018 | 12:24 صباحاً
القاهرة - Gololy
1553
أيتن عامر: تجربتي مع السمنة يمكن أن تفيد كثير من السيدات

تعرضت الفنانة المصرية ايتن عامر لانتقادات حادة بعد حلولها ضيفة على غحدى حلقات برنامج "معكم"، والذي تقدمه الإعلامية منى الشاذلي على قناة CBC.

وتحدثت الفنانة المصرية خلال الحلقة عن الحمية الغذائية التي اتبعتها لإنقاص وزنها الذي زاد كثير بسبب حملها وإنجابها لطفلها الثاني "يوسف"، وهو ما عرضها لانتقادات عدد كبير من النشطاء، والذي اعتبروا أن هناك مواضيع أهم كثيرا من زيادة وزنها.

أيتن ردت على هذه الانتقادات، بقولها: "أيوة فى مشاكل أهم وأعمق من المشكلة بتاعتى اللى تناولتها النهاردة الإعلامية منى الشاذلي ولكن خلينا نشوفها بشكل تانى، ليه منقولش إن تجربتي دى ممكن تبقى حافز لناس كتير نفسها تخس وظروفها المعنوية أو المادية مش مساعداها خصوصًا إن دكتور أحمد عمر وافق إنه ينزل الأنظمة الغذائية كاملة دون أى مقابل".

وأضافت: "ليه منقولش إن دى تجربة فعلية تخلى الناس اللى بيتضحك عليها باسم عمليات التكميم وتحويل المسار وبيبقى عندهم استعداد يبيعوا دهبهم ويعملوا جمعيات عشان يعملوا العملية مع إنه من الممكن منضرش صحتنا ونخش غرف عمليات ونعمل دايت وتخس ومنتكلفش كل الفلوس دى".

وأنهت حديثها، بقولها "ليه الحلقة دى متكونش بتهون على كل واحدة لسه مخلفة ووزنها زايد وعندها اكتئاب وبتوريها إنها مش لوحدها اللى بيحصلها كدة وإنى كممثلة لا أتميز عنها بشيء سوى الإرادة وأشجعها تبدأ معايا، بلاش هجوم بلا داعى، أنا مش هقدر أحل مشاكل الكون ولا مشكلة الغلاء;لكن ممكن أكون مصدر إلهام لبنات كتير وأساعدهم على الوصول لحلم صغير لأن هو ده اللى هقدر عليه".

وكانت أيتن عامر قد كشفت مؤخرا عن اتخاذها قرار باتباع حمية غذائية قاسية لخسارة وزنها الزائد بعد حملها وولادتها.

يذكر أن أيتن عامر كانت قد فاجأت الجميع في شهر سبتمبر الماضي بكشفها عن وضعها لمولودها الثاني، والذي أطلقت عليه اسم “يوسف”، حيث كانت قد أخفت حملها عن الجميع، وهو ما سبب مفاجأة كبيرة لجمهورها.

ايتن عامر
ايتن عامر وزوجها
ايتن عامر وزوجها
ايتن عامر
ايتن عامر