جولولي

اشترك في خدمة الاشعارات لمتابعة آخر الاخبار المحلية و العالمية فور وقوعها.

خالد الصاوي: دماء البشر قبل أي برلمان

الاثنين 28 نوفمبر 2011 | 10:12 صباحاً
205
خالد الصاوي: دماء البشر قبل أي برلمان

وجه الفنان المصري الثائر خالد الصاوي رسالة جديدة للشعب المصري عبر صفحته الرسمية على موقع التواصل الاجتماعي فيس بوك، يحثه فيها على مواصلة الثورة، وعدم الانصياع وراء الروايات والوعود الرسمية.

الصاوي تحدث عن المواطن المصري البسيط الذي سبق وصدق التفسيرات الرسمية من الدولة لبعض الأحداث السابقة التي وقعت في أعقاب ثورة 25 يناير، وكتب "لما أنت كنت ضحية لإعلام الدولة أثناء ثورة يناير كنت مخدوع، ولما اتخدعت أيام الاستفتاء كنت طيب، ولما ضحكوا عليك وحموا مبارك وعصابة طره من بطش الناس كنت غير حكيم، ولما فضوا البلد من الأمن و نزلولك المجرمين اللي كلنا شفناهم بيؤجروهم في الانتخابات ولزقوها في الثورة كنت ساذج".

خالد وصف من يصدق الروايات الرسمية بـ"الشرير"، وبرر وصفه قائلاً: "لما ضحكوا عليك في أحداث سفارة إسرائيل ثم ماسبيرو كنت إنسان إشتغالة، إنما لما تشوف بعينيك سيناريو التحرير من أول ما ضربوا ميتين مصاب بيحتجوا على جنب لحد ما بقى فيه ناس بيتقتلوا و يتسحلوا ويترموا في الزبالة وتقوللى أنك مصدق الروايات الرسمية..تبقى أنت أتغيرت فعلا وبقيت إنسان شرير".

الفنان المصري استنكر مطالب البعض بالاستقرار حتى لا تتأثر البورصة المصرية، وكذلك المشاركة في الانتخابات البرلمانية المقرر بدأها اليوم، وعلق على هذه المطالب قائلاً:"ماء البشر وكرامتهم فوق أي بورصة وقبل أي برلمان، فالحل بس تغمض عينيك من بشاعة اللي حصل مع القذافى ولما تشوف امتهان ابن بلدك بعينيك تنحاز للجانب الظالم! ده أنت عيان بقى بحب الجلادين!!!".