جولولي

اشترك في خدمة الاشعارات لمتابعة آخر الاخبار المحلية و العالمية فور وقوعها.

أمير طعيمة يتهم زوجة مدحت صالح في «شرفها»

السبت 28 يناير 2012 | 03:33 مساءً
2010
أمير طعيمة يتهم زوجة مدحت صالح في «شرفها»

بعد أن اتهمت الشاعرة نورا الباز -زوجة المطرب مدحت صالح- الشاعر أمير طعيمة بسرقة أغنية "نفسي أعرف ليه" التي طرحتها الفنانة شيرين عبد الوهاب في ألبومها الأخير "اسأل عليها"، رد طعيمة على ذلك الاتهام بشكل لاذع لدرجة أنه اتهم الباز في شرفها، وقال إنه وجدها في منزل أحد أصدقائه المطربين.

رد طعيمة جاء من خلال حسابه الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي فيس بوك، قال خلاله إنه لا يرد على هذه التفاهات، ولكن أسلوب الباز كان مستفزا.

الباز كانت قد أكدت أنها لم ترسل أغنية "اسأل عليا" لشيرين، ولكنها أرسلتها لزوجها الموزع محمد مصطفى وفضل شاكر، وإن طعيمة سرقها بعد أن سمعها من أحدهما.

طعيمة قال: "أنا مش متعود أرد علي التفاهات دي بس برضه عشان واجبي أوضح للناس مثل هذه الأمور.. نورا الباز أنا ما أعرفلكيش أغاني أساسا و كل اللي أعرفه إنك زوجة الفنان المحترم مدحت صالح.. أنا اسمي أمير طعيمة وبكتب من سنة ١٩٩٧ (يعني من أيام ما كنتي بتقولي ع السكر أكر) وقدمت ما يزيد عن ٤٥٠ أغنية و من ١٠ سنين قدمت مع زوجك الفنان مدحت صالح أغنية من أشهر أغانيه إسمها "جاي علي نفسك ليه" و ده اللي هيخليني احاول التزم الاحترام معاكي رغم انك ما تستاهليش ده مني".

الشاعر المصري أضاف: "إيه اللي هيخلي واحد زيي يسرق منك اغنية أساسا و يعمل القص و اللزق اللي انتي بتتكلمي عليه ده .. ده علي أساس إني ما عنديش أفكار و بتتبع موهبة خارقة زيك عشان أعمل أغنية .. الاغنية دي انا عملتها مع خالد عز و اللي إداها لشيرين سعيد إمام و بعد كده محمد مصطفي ابتدي يوزعها".

طعيمة هدد الباز وقال إنه يمكن أن يقيم دعوى قضائية بسبب كلامها، ولكنه لن يفعل احتراما لزوجها الفنان مدحت صالح، ولكنه عاد واتهمها في شرفها حين قال: "هديكي فرصة أخيرة تحترمي فيها نفسك، أنا ما شفتكيش إنتي شخصيا غير من ٤ سنين عند مطرب صديق و ما تتكلميش على أخلاقي و خلي الطابق مستور وإانتي فهماني كويس.. (عجبتني من الرسالة كلها إنك "إتعودتي تدي ضهرك لمثل هذه الاشياء"). بس إبقي خدي بالك عشان الدنيا برد اليومين دول".