جولولي

اشترك في خدمة الاشعارات لمتابعة آخر الاخبار المحلية و العالمية فور وقوعها.

زبائن عيادة الدكتورة منال عمر يصدمون معجبيها

الخميس 20 سبتمبر 2012 | 12:52 صباحاً
القاهرة-Gololy
10320
زبائن عيادة الدكتورة منال عمر يصدمون معجبيها

فور ظهورها وللمرة الأولى مع الإعلامي محمود سعد بقناة النهار، أرست الدكتورة منال عمر، استشاري الطب النفسي بمعهد الدراسات العليا للطفولة، قاعدة جماهيرية واسعة النطاق، وحققت شهرة إعلامية كبيرة، لما تتمتع به من حضور قوي وقدرة متميزة على الإقناع ; ولكن يبقى هذا من خلال شاشات الفضائيات، أما التعامل معها عن قرب، فكان له أثر صادم وغير متوقع.

منتدى فتكات النسائي الشهير، وعبر سؤال طرحته إحدى الأمهات عن مدى خبرة د/منال في مجال الطب النفسي وعلاج حالات توحد الأطفال، جاءت معظم الإجابات بآراء صادمة تؤهلها وبجدارة لأن توصف ب: «دكتورة فاشلة»، نعرض بعضاً منها كما جاءت حرفياً:

1) «راي فيها سلبى جدا هى شو اعلامى ليس الا حتحجزى بالعافية ولما حتروحي مش حتوصلى لشىء وحتبسط الامور جدا دة عن تجربة شخصية».

2) «انا فعلا رحت لمنال عمر وكنت متابعة معاها لكن نصيحتى ليكى انها فعلا بتبسط الامور جدا لدرجة انك تحسى ان مفيش اى مشكلة عندك وكمان هى من النوع الى بحس انها مش عايشة الواقع معانا يعنى كانت بتتكلم معايا على الحضانات وكاننا فى اوربا هى فاكرة ان الحياة برة وردى والحضانات والمراكز والمتخصصين كلة تمام ما تعرفش مدى الماساة الى الواحد فيها لما بيدور على حضانة او مركز كويس لعيالنا ما ضيعيش وقتك معاها دا غير الحجز والدور والمواعيد والافلام دى كلها».

3) «لابتهش ولابتنش».

4) «انا كمان رحت لها وبسطت الامور جدا وان لازم بنتى تروح حضانة عادية علشان تجيب نتيجة».

5) «والله كلام الأخوات بجد حقيقى انا فعلا ضيعت وقت كتير على ما حجزت عند دكتوره منال عمر ورحت بدون فايده بسطت الامور خالص وحذرتنى من الادويه وقالت مسأله وقت وانا ووالدها انتظرنا اكتر من 3 شهور للحجز واتخانقنا بعد كده لما رحت لدكتور تانى وكتب ادويه لأن والدها كان خايف بس الحمد لله الأدويه جابت نتيجه نصحتى ليكى دورى على حد تانى يكون ثقه».

6) «انا لا ارشح لاحد ابدا لا عبد الناصر عمر و لا هاشم بحرى و منال عمر شو اعلامى و حرامية فلوس ووقت و بيدوا ادوية خطر».

7) «انا بشوفها في التلفزيون كويسه خلتوني اغير رائي فيها».

وعلى الجانب الآخر جاءت آراء «قليلة» مؤيدة لها:

8) «شهاده حق لله دكتوره منال ممتازه وانا ملقتش صعوبه لافي حجز ولا في مقابلتها بالعكس دي عندها امانه وضمير ..... لما روحت للدكتوره منال بالرغم من الزحمه اللي عندها مواعيدها مظبوطه وقعدت تسالني في كل حاجه وتراقب الوله والهي لاكتر من ساعتين.وانا شايفه انها بتبسط الامور لان عندها زوق وخايفه علي مشاعرنا ...دي شهاده خالصه لربنا وربنا يشهد ان ده اللي حصل معايا».

9) «انا بحبها جدا جدا انا شفتلها برنامج وبجد من ساعتها وانا بدور على اي كتاب او فيديو ليها ينزل لاتها بجد تحفة».