جولولي

اشترك في خدمة الاشعارات لمتابعة آخر الاخبار المحلية و العالمية فور وقوعها.

بالفيديو.. وجدي غنيم: التأسيسية تطهرت من «الأنجاس والرقاصين والكفرة»

الثلاثاء 20 نوفمبر 2012 | 01:35 مساءً
القاهرة - Gololy
314
 بالفيديو.. وجدي غنيم: التأسيسية تطهرت من «الأنجاس والرقاصين والكفرة»

علق الداعية الإسلامي الدكتور وجدي غنيم، على انسحاب القوى المدنية من الجمعية التأسيسية لوضع الدستور، واصفاً إياهم بـ« الأنجاس والرقاصين والمطبلاتية».

غنيم قال في فيديو بثه على موقع«يوتيوب»:« سررت بأن ربنا طهر اللجنة من هؤلاء الأنجاس من الصليبيين والعلمانيين والرقاصين والمطبلاتية» موجهاً اللوم على الإسلاميين أصحاب«الدقون» اللي قعدوا معاهم، على حد قوله.

الدكتور غنيم أضاف:« العيب مش عليهم العيب على اللي رضي يقعد معاهم بدعوى التوافق، شعب مصر اختاركم لتمثيله، تروحوا تقعدوا مع الأنجاس والكفرة اللي مش عايزين شرع ربنا؟».

الداعية الإسلامي تابع:« هيقولك معانا مسيحيين ولازم نتعايش معاهم، ماشي ما هو إحنا متعايشين مع الكلاب والقطط في الشوارع عادي، لكن الكلب اللي بيقل أدبه بياخد على دماغه» مؤكداً أنه لا يقصد التشبيه، مشيراً إلي أن:« العلمانيين ليس لهم قيمة، وإحنا اللي عملنا لهم قيمة، وعندما خرجوا إلي الشارع مرتين خزاهم الله وكانوا لايتعدون المئات، وربنا بيقول لا تأتمن السفيه على مالك، فهل نستأمن الأسفه منه على وضع دستور نسير عليه؟».

غنيم اقترح على الرئيس محمد مرسي، بما له من صلاحيات تشريعية، أن يشكل الجمعية التأسيسية بقرار منه«بشرط ألا يأتي بأحد من هؤلاء مرة أخرى»، على حد تعبيره.