جولولي

اشترك في خدمة الاشعارات لمتابعة آخر الاخبار المحلية و العالمية فور وقوعها.

شعبان عبدالرحيم لـGololy: مش هينفع أتجوز تاني.. وهنلبس أمير داعش الطرحة

السبت 22 نوفمبر 2014 | 04:11 صباحاً
القاهرة - عاطف عبداللطيف
446
شعبان عبدالرحيم لـGololy: مش هينفع أتجوز تاني.. وهنلبس أمير داعش الطرحة

دائما ما يتفاعل المطرب الشعبي المصري شعبان عبدالرحيم الشهير بـ"شعبولا" مع الأحداث السياسية في مصر، ويخرج على الجمهور من حين للآخر بأغنية تحمل رسالة سياسية.

فهو الذي غنى قبل ذلك للرئيس المصري الأسبق مبارك وكذلك للسياسي البارز عمرو موسى؛ لكن مؤخراً تخطت أغانيه الحدود فهاجم قبل فترة الرئيس التركي رجب طيب أردوغان عندما كان يشغل منصب رئيس الوزراء بسبب تدخله في الشأن المصري.

وكذلك هاجم شعبولا في الأمس القريب ما يعرف بتنظيم "داعش" في أغنية وركز في هجومه على زعيم التنظيم ووصفه بأنه "أمير المجرمين" في الأغنية، وهو ما تسبب في أن تلقى بعدها تهديدات بالقتل، كما أعلن هو ذلك.

Gololy التقى المطرب الشعبي لنتعرف منه على الاحتياطات اللازمة التي اتخذها بعدما تلقى تهديدات بالقتل، وكذلك ترتيباته الفنية خلال المرحلة القامة، ونيته الزواج مرة أخرى بعد رحيل زوجته... إلى نص الحوار.

* هل هناك جهة معينة تقف وراء أغانيك السياسية وتقوم بتمويلها؟

اطلاقاً، فكل الأغاني الوطنية التي أقوم بغنائها للجيش والشرطة والناس من تأليف صديقي إسلام خليل، وهي انتاج مشترك بيننا، "ومفيش حد بينتجلنا حاجة، وأنا سمعت ناس بتقول إنها من إنتاج رجال أعمال وجهات بتدعمنا للانتاج ودا مش صحيح، هذه الأغاني ضد الإرهابيين ودا كلام إخوان ومش صح.. محدش بينتجلنا شغل".

* وماذا عن تلقيك تهديدات من زعيم تنظيم "داعش" بعدما هاجمته في أغنيتك الأخيرة؟

فوجئت باتصال هاتفي من خارج مصر لشخص يتحدث صاحبه بلهجة شامية وسألني لماذا قمت بإذاعة تلك الأغنية التي تتضمن هجوما على داعش، وتوعدني بالقتل عقاباً لي.

لكن أنا  لا اخشى أحدا إلا الله ولا أخاف من تهديدات داعش وغيرها وقدمت ما يرضي ضميري ووطنيتي فما يفعله أعضاء داعش ضد الإسلام ويشوه صورة المسلمين، "فالعمر واحد والرب واحد، وبيجيلي تهديدات كتير ومبهتمش بيها ولا عايز أعرف مصدرها لانه في ناس بتهددني بالتليفون بس دي ناس جبانه لأنهم عايزني أسكت وماتكلمش ولا أغني، ولو كل فنان خاف على حياتك من شوية ناس جبانة وخاينين يبقي حنسيبلهم بلادنا وأرضنا، وعموما مبخافش من حد لاني بعمل الصح وأهلا بيهم لو حييجوا يموتوني علشان بحب مصر".

* من صاحب فكرة تأليف أغنية الهجوم على تنظيم؟

إسلام خليل قالي على فكرتها، وبدأ في تأليفها بعد حادث سيناء (كرم القواديس) الاخير، وحادث البلانص الذي وقع في دمياط، "وعايز أقول للارهابيين أنتوا عالم عبيطة وغشيمة وربنا ينتقم منكم لأنكم بتموتوا ولادنا وبتخربوا في البلد علشان بتاخدوا فلوس من بره وبتوهموا الناس انكم عايزين تعملوا الخلافة الإسلامية، ولو "البغدادي جالنا شبرا ولا الجيزة حنلبسه طرحة سودا بدل العمة".

* هل تفكر في تقديم أغنية عن فصائل إرهابية أخرى في المرحلة القادمة؟

طبعاً.. إن شاء الله حنقدم حاجة عن أنصار بيت المقدس الإرهابيين الخونة اللي في سيناء وبيقتلوا اهل سيناء والجنود، وربنا يسهل والجيش يخلصنا منهم كلهم.

* ماذا عن الأعمال الفنية المعروضة عليك في المرحلة المقبلة؟

معروض عليّ أكثر من سيناريو فيلم وورق مسلسل ومسرحية، لكن في الفترة دي مركزتش علشان أعرف اختار حاجة تناسبني لأني كنت تعبت كتير الفترة اللي فاتت، وربني يشفيني علشان أقدر أكمل أي عمل أبدأ فيه لانها فلوس ناس.

* ماذا عن مشاركتك مع محمد رمضان في مسلسله القادم "غريب أوباما"؟

إشاعة، محدش عرض عليا الاشتراك في مسلسل محمد رمضان الجديد، ولو اتعرض عليا اهلا وسهلا، لأن رمضان من الفنانين اللي ليهم أسم وأكيد مش حيختار لنفسه ورق أي كلام يشتغل عليه وشرف لي اشتغل معاه.

[caption id="" align="aligncenter" width="600"] شعبان عبدالرحيم مع عمرو موسى[/caption]

 

* هل تفكر في تقديم أغاني اخرى عن قطر وتركيا؟

أردوغان دا بني آدم مجنون وفاكر نفسه كبير وهو عيل، وحاكم قطر فاكر أنه حيشترينا بفلوسه وربنا كرمنا وحنردلهم فلوسهم علشان محدش يتنطط علينا، ولو فضلنا نرد عليهم مش حنشوف شغلنا ربنا ياخدهم ويريحنا منهم.

* ماذا عن حياتك الشخصية وهل تفكر بالزواج بعد رحيل زوجتك؟

الله يرحمها كانت بالنسبة لي أمي واختي ومراتي، وما ينفعش اتجوز بعدها تاني، وكتير اتكلموا عن أني اتجوزت الفنانة اللبنانية منار وكله كلام مش صح وياريت يحتروا حزني على مراتي.