جولولي

اشترك في خدمة الاشعارات لمتابعة آخر الاخبار المحلية و العالمية فور وقوعها.

عمرو أديب: دي ليلة سودة.. فيديو

الثلاثاء 10 فبراير 2015 | 02:09 صباحاً
القاهرة - Gololy
511
عمرو أديب: دي ليلة سودة.. فيديو

عبر الإعلامي المصري عمرو أديب عن استيائه الشديد من أحداث استاد الدفاع الجوي، والتي وقعت مساء أمس، وراح ضحيتها 22 قتيل.

أديب قال: «اللي حصل ده مبيحصلش في أي حتة في العالم، لا حجم الإصابات ولا حجم القتلى، ولا تفكير ناس قرروا يدخل الاستاد من غير تذاكر، والواقعة دي هتبقى زي مذبحة بورسعيد مش هتبقى فاهم إيه اللي حصل».

وأضاف أن هناك ثلاثة أشياء أثارت استغرابه في هذه الأحداث، ذكرها بقوله: «كان هناك 3 حاجات من أغرب ما يمكن، ومش عايز استخدم تعبير قذر، إن الماتش اتلعب وإن في ناس بتتفرج، وفي ناس قاعدة جوه الاستاد وبتعترض على الناس اللي بيشجعوا.. المشهد كله عبث».

وطالب بإلغاء كرة القدم في مصر حتى تستعيد الدولة عافيتها، وقال: «انا طلبي بسيط وواضح ومحدد إلغوا الكرة لغاية لما يبقى في انضباط في المنظومة كلها، وأرجوا إن ده يكون آخر ماتش السنة دي، ويتم تاجيل الدوري لأجل غير مسمى».

وتابع –في برنامجه «القاهرة اليوم» على قناة «اليوم»-: «أبو وأم الكرة اللي بالشكل ده، محدش عايز كرة تاني، نحن في مصر لا نملك ترف كرة القدم الآن، الليلة دي ليلة سودة».

وكانت قد وقعت اشتباكات مساء الاحد بين الأمن وعدد من جماهير نادي الزمالك، امام استاد 30 يونيو «الدفاع الجوي»، قبل بدايه المباراة بين الزمالك و إنبي بالدوري العام، وقد أسفرت الاشتباكات عن مقتل 22 شخصًا من المشجعين.