جولولي

اشترك في خدمة الاشعارات لمتابعة آخر الاخبار المحلية و العالمية فور وقوعها.

بسبب «بنت شمال».. أمير عيد يعتذر لجمهوره

الاحد 19 يوليو 2020 | 04:04 مساءً
القاهرة - Gololy
3079
امير عيد

اعتذر الفنان المصري أمير عيد، عن تغريدة قديمة له حول التحرش يعود عمرها لست سنوات، اقترح فيها تغليظ عقوبة المتحرش إلى 15 عامًا، وضم بعض الفتيات ذوي السمعة السيئة للشرطة وتسجيل عمليات التحرش صوت وصورة للقبض على كل المتحرشين.

أمير عيد، قال في تغريدة له عبر صفحته الشخصية بموقع "تويتر": "مواقع كتير منزلة الخبر ده على إنه جديد وإن دي وجهة نظري لحل مشكلة التحرش في ظل الحراك الحالي تجاه المشكلة.. أنا فعلا كتبت الكلام ده بس من 6 سنين كما هو واضح وكنت متعود دايما أهزر مع الناس في ردودي بس ده مايمنعش إني ميصحش اكتب "بنات شمال" وبناء عليه أرجو قبول اعتذاري".

وأضاف: "في نفس الوقت مش عاوز أكون منافق أو بدعي المثالية الواحد كان بيستخدم في حياته الحقيقية وسط الهزار والأصدقاء كلام كتير متخلف وأفكاري نفسها كان في منها كتير مبحبوش، ولكن اجتهدت وما زلت بجتهد إني أكون إنسان أحسن وأدرك العيوب والمشاكل.. اللي هي كتير بالمناسبة".

أمير عيد

وكان أمير عيد، قد قال في تغريدته القديمة: "الحل إننا نعمل عقوبة قانونية بالسجن 15 سنة للمتحرش ونجيب بنات شمال كتير ونخليهم يشتغلوا مع الشرطة ونسيبهم في الشارع، واللي يتحرش بيهم يتشد متصور صوت وصورة مع أول 50 واحد هياخدوا حكم باقي الشعب هيبص في الأرض".

امير عيد

امير عيد

امير عيد