جولولي

اشترك في خدمة الاشعارات لمتابعة آخر الاخبار المحلية و العالمية فور وقوعها.

في ذكرى ميلادها.. تعرف على تفاصيل قصة حب زبيدة ثروت وعبدالحليم حافظ

الاثنين 14 يونية 2021 | 04:38 مساءً
سارة إبراهيم
804
زبيدة ثروت وعبدالحليم حافظ

تحل اليوم ذكرى ميلاد الفنانة الكبيرة الراحلة زبيدة ثروت، حيث أنها من مواليد 14 يونيو عام 1940.

زبيدة ثروت دخلت مجال السينما بعدما شاركت في مسابقة نظمتها مجلة "الكواكب" لاختيار أفضل 10 وجوه للسينما، واختارها الفنان يحيى شاهين للمشاركة في فيلم "الملاك الصغير" بسبب عينيها.

وفي نفس الفترة شاركت في فيلم "دليلة" عام 1956، ووافقت لسعادتها بالعمل مع عبدالحليم حافظ وشادية، وبعدما قدّمت عدة أعمال؛ وقفت أمام عبدالحليم مجددا في فيلم "يوم من عمري" عام 1961، وحينها وقعا في حب بعضهما، بحسب تصريحات سابقة لها في برنامج "واحد من الناس" قبل وفاتها بفترة قصيرة.

زبيدة ثروت قالت خلال هذا اللقاء: "عبدالحليم حافظ حبني أوي، وأنا حبيته، حبني في السينما والحقيقة، حبينا بعض وإحنا بنمثل (يوم من عمري)، هل أغنية (بأمر الحب) دي تمثيل؟!، عبدالحليم راح لبابا، وبابا رد وقاله أنا مجوزش بنتي لمغنواتي.. وأنا لا عرفت لا من بابا ولا من عبدالحليم، ومعرفتش غير بعد ما اتجوزت وخلفت".

وأضافت: "عبدالحليم كان ياخدني بالعربية بين المشاهد نتمشى شوية وألاقيه بيغنيلي، وقعدنا سنة نصور الفيلم، ومكنتش قادرة أقوله أنا بحبك، وهو من أدبه مكنش راضي يقولي إنه بيحبني عشانه كمان كان عيان، لو كان عبدالحليم عرفني طبعا كنت هوافق، يا سلام، ده أنا كنت هوافق ونص كمان، وأنا وصيت إني مدفنش غير جنب عبدالحليم، مش عايزة أدفن غير جنبه، أنا بحبه جدًا جدًا لحد النهاردة".

وأكدت خلال اللقاء: "عبدالحليم كمان قبل ما يموت قالهم حطوا صورة زبيدة ثروت معايا في القبر، ولما اتجوزت كان على طول بيكلمني وبكلمه.. كفاية إنه غنالي (بأمر الحب)، والعمل معه في (يوم من عمري) من أفضل أعمالي".